Borstvoeding

09-05-2019

Aan de borst. Het lijkt allemaal simpel. Kiezen tussen flesvoeding en borstvoeding. Ik koos direct voor borstvoeding. Het was veel goedkoper, altijd bij me, veel vitaminen enzo. Maar het moment was daar en dan...

Het aanleggen ging veel moeilijker dan verwacht. Ook al produceerde ik melk, Jayden had moeite met drinken. Deed ik het fout of wat ging er toch telkens mis? Ze zeiden dat elke keer ik BV wilde geven ik de verpleegster moest roepen zodat ze konden helpen met aanleggen. Geen pretje!

Na twee dagen bleek dat mijn zoontje te weinig aankwam dan moest. Hij verloor zelfs gewicht en meer dan mocht. Ik voelde mij zo slecht. Wat doe ik verkeerd? Op die dagen slagen je hormonen ook echt op hol... Wenen om de minuut, denken dat ik een slechte mama ben, mezelf afvragen of ik wel alles goed doe... 

Mijn tepels kregen zware kloven en elke keer ik BV moest geven deed het verschrikkelijk pijn. IK heb toen zwaar getwijfeld om toch niet over te stappen naar flesvoeding, maar ik wou en zou mijn zoontje borstvoeding geven. Zalfjes opgesmeerd in de hoop dat dit hielp...

Het was weer etenstijd voor kleine man. Ik belde de verpleegster op. Ze kwam bij mij zitten en vertelde me dat ik het helemaal fout deed. Mijn zoontje zoog enkel op mijn tepel terwijl hij heel de tepelkolf ook moest meenemen in zijn mondje. Ze zei dat het logisch was dat ik zoveel last had. Nadat ze me hielp met de BV, merkte ik dat het veel beter ging. Er was minder pijn in mijn tepels en Jayden kwam eindelijk bij in gewicht.

We mochten na drie dagen in het ziekenhuis eindelijk naar huis. Thuisgekomen en neergeploft. 

De borstvoeding ging elke dag beter en beter. Toch moest ik nog altijd die zalf opsmeren om de kloven van mijn tepels te doen genezen. Ik heb afgezien de eerste dagen. Maar het was het allemaal waard, want mijn zoontje had wel zijn vitaminen binnen. 

Toch keek ik er elke keer tegen op om borstvoeding te geven. Wanneer Jayden liet weten dat hij honger had, begon ik al te zuchtte. Niet zo goed, want ik moest mij ontspannen als ik borstvoeding gaf. Mijn vroedvrouw aan huis vertelde me dat ik enkele andere manieren moest zoeken om borstvoeding te geven. Dan ben ik begonnen met rugbyhouding. Halleluja :) In het begin ging dit kei goed, maar ook dit werkte na een tijdje niet meer. Ik werd enorm zenuwachtig van het borstvoeding geven. Na een tijdje ben ik begin afkolven. Zo had hij nog steeds mijn melk maar moest ik hem niet aanleggen. 

Het is niet dat ik altijd heb afgekolfd. Ik wisselde af. De ene keer fles met borstvoeding en andere keer aan de borst. De maanden dat ik borstvoeding gaf waren echt rollercoaster maanden. 

Na 3 maanden ging Jayden zijn gewicht enorm bergaf een lag hij onder het gemiddelde van Kind & Gezin (waar je je niet al te veel op moet focussen heb ik ontdekt!). Ik natuurlijk kei hard aan het stressen, want Jayden was niet 'dik' genoeg... Dan zijn we begonnen met flesvoeding bij te geven. Dus eerst aan de borst, waren beide borsten leeg dan kreeg hij nog een flesje nan evolia 1. Na een tijdje kwam zijn gewicht terug bij. Oef... 

Na 4,5 maanden ben ik gestopt met borstvoeding geven omdat ik plots geen melk meer kon produceren. De fabriek stopte ermee. :) Dan zijn we volledig overgeschakeld op nan evolia 1.

Binnenhuisdecoratie © Alle rechten voorbehouden 2020
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin